اگر اخبار مربوطبه هوش مصنوعی را دنبال کنید، میدانید که نگرانیها در مورد آینده دستگاهها و رباتهای فوق هوشمند رو به افزایش است. بررسیهای سال گذشته نشان داد که هوش مصنوعی زودتر از زمانیکه پیشبینی شده است، میتواند به فناوری خطرناکی تبدیل شود.
جدیدترین پیشرفتهای هوش مصنوعی باعث شده است این فناوری انقلابی در انجام کارهای بصری مثل دستهبندی تصاویر و تبدیل گفتار به نوشتار عملکرد بسیار خوبی داشته باشد؛ البته هیجان و خوشحالی ناشی از ایجاد این تواناییهای شگفتانگیز در هوش مصنوعی ما را از معایب آن غافل کرده است؛ هوش مصنوعی هنوز راه زیادی برای رسیدن به هوش و استعداد بشر دارد و همین موضوع میتواند در آیندهای نهچندان دور (یا بهتر است بگوییم همین زمان کنونی) پیامدهای خطرناکی را بهدنبال داشته باشد؛ زیرا امکان دارد الگوریتمهای هوش مصنوعی اتفاقهای غیرقابل انتظاری را رقم بزنند یا دقت نکردن در استفاده از آنها میتواند عواقب بدی داشته باشد.
در ادامه ۶ مورد از خطرات حالحاضر استفاده از هوش مصنوعی در زمینههای خودروهای خودران، ایجاد بات های مخرب و شبکههای عصبی، فناوریهای نظامی، فناوری تشخیص چهره، فناوریهای مرتبط با شناسایی افراد و همچنین استفادهی غیر اخلاقی از هوش مصنوعی را بیان میکنیم و سپس در هر بخش به ارائهی راهکارهایی برای مقابله با این خطرات میپردازیم. این بررسی به دست پژوهشگران دانشگاه MIT صورت پذیرفته است.
پس از تصادف خودروهای خودران اوبر در ماه مارس سال گذشته، پژوهشگران دریافتند که فناوری این شرکت بهصورت فاجعهباری شکست خورده است؛ اما مسئولان آن میتوانستند با روشی ساده مانع این شکست شوند.
مشکل بزرگ خودروهای خودران این است که شرکتهای خودروساز مطرح مانند فورد و جنرال موتورز، شرکتهای تازهکاری مانند اوبر و چند استارتآپ دیگر قصد دارند هرچه زودتر این فناوری تجاریسازی و بهصورت گسترده استفاده شود؛ اما این دستاورد بزرگ برخلاف سرمایهی هنگفت چند میلیارد دلاری که برای آن صرف شده، هنوز به تکامل کامل نرسیده است. وِیمو (Waymo)، یکی از شرکتهای تابعهی آلفابت (Alphabet، هلدینگی در کالیفرنیا که گوگل یکی از زیرمجموعههای آن است)، بیشترین پیشرفت را در این فناوری ایجاد کرده است و سال گذشته نخستین تاکسیهای کاملا مستقل خود را در ایالت آریزونا راهاندازی کرد؛ اما حتی تاکسیهای این شرکت هم محدویتهایی داشتند و نمیتوانستند در همه جهات بدون مشکل حرکت کنند.
تاکسیهای خودران ویمو
تدابیر درنظر گرفتهشده برای این فناوری در سال ۲۰۱۹:قانونگذاران آمریکایی تصمیم گرفتهاند، برای کاهش نگرانیها و ترسها درمورد این فناوری، در تصمیمگیریهای و اعمال قوانین مختلف، از نظرات و پیشنهادهای مردم استفاده کنند. ادارهی ملی مدیریت امنیت ترافیک بزرگراههای آمریکا (National Highway Traffic Safety Administration) تاحدودی موافق کاهش قوانین موجود سختگیرانهی امنیتی است؛ اما رانندگان سایر خودروها و عابران پیاده نمیخواهند در آزمایش این فناوری همچون موش آزمایشگاهی باشند؛ البته درصورتیکه در سال ۲۰۱۹ باز هم این خودروها تصادف بدی داشته باشند، ممکن است نگرش قانونگذاران تغییر کند.
درباره این سایت